RECIFES DOS SABERES: A FORMAÇÃO DOCENTE COMO MOSAICO DE INCLUSÃO PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25194/rf.v21i3.2135

Abstract

: This study delves into the training of basic education teachers when faced with the process of including students with disabilities. The proposed objective was to understand how teachers face and adapt to the challenges of inclusion, with an emphasis on teacher training and practice through narratives, with the aim of improving inclusion in the educational environment. The research, which is qualitative in nature, is based on the (auto)biographical narrative approach. The method used to collect information was narrative interviews, which were recorded, transcribed and analyzed in the light of Ricouer's (2012) and Souza's (2014) comprehensive-interpretive paradigm.  The information contained throughout the narratives highlighted the importance of teacher training with a more complete and continuous curriculum to deal with the specific needs of students. Finally, the results showed that the practice of inclusion requires an attentive and adaptive approach, and that teachers' identities are constituted by experiences throughout their formative journey. The narrative experiences provide valuable insights into how to improve educational practice and promote true and meaningful inclusion.

 

Author Biographies

Itielly Rios Lima, Colégio Adventista da Bahia

Coordenadora pedagógica no Colégio Adventista da Bahia, no segmento da Educação Infantil e dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental (UNIAENE).Graduação em Pedagogia pela Faculdade de Ciências, Tecnologia e Educação (2015), especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional (2018) e Ensinagem e Aprendizagem na Perspectiva da Educação Básica (2020) pela Faculdade Adventista da Bahia.  Membro do GEPEI - Grupos de Estudos e Pesquisas em Educação Inclusiva na Universidade Estadual de Feira de Santana

Jéferson Felipe Gagliato, Centro Universitário Adventista de Ensino do Nordeste (UNIAENE)

Docente do Centro Universitário Adventista de Ensino do Nordeste (UNIAENE). Doutorando em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

Published

2024-10-02

How to Cite

Rios Lima, I., & Gagliato, J. F. (2024). RECIFES DOS SABERES: A FORMAÇÃO DOCENTE COMO MOSAICO DE INCLUSÃO PARA ALUNOS COM DEFICIÊNCIA. Revista Formadores, 21(3). https://doi.org/10.25194/rf.v21i3.2135