UMA PROPOSTA INTEGRATIVA ENTRE PIAGET, WALLON, VYGOTSKY E BRONFENBRENNER, PARA APERFEIÇOAMENTO DOS ESTILOS PARENTAIS NO DESENVOLVIMENTO INTELECTUAL E FORMAÇÃO EMOCIONAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.25194/rf.v16i1.1628

Keywords:

Desenvolvimento humano, Estilos parentais, Saúde da Criança

Abstract

 

 

 

Author Biography

Érica Cristina Braga Chaves, Faculdade Adventista da Bahia

É estudante de Ph.D. em Psicologia da Educação na Andrews University, Michigan, EUA. Possui um mestrado em Psicologia pela Universidade católica de Brasília (2011) e graduação em Psicologia pela Universidade Tuiuti do Paraná (2005). Atualmente é professora de ensino superior da Faculdade Adventista da Bahia.

 

References

BAUMRIND, D. Effects of authoritative parental control on child behavior, Child Development, v.

, n. 4, p. 887-907, 1966.

BAUMRIND, D. Childcare practices anteceding three patterns of preschool behavior. Genetic

Psychology Monographs, v. 75, p. 43-88, 1967.

BAUMRIND, D. Current patterns of parental authority. Developmental Psychology Monograph.

California, v. 4, n. 1, p. 1-103, 1971.

BRONFENBRENNER, U. Ecology of the family as a context for human development: research

perspectives. Developmental Psychology, v. 22. n. 6, p. 723-742, 1986.

BRONFENBRENNER, U. The Ecology of Human Development-Experiments by Nature And

Designs. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1979.

CARVALHO, R. S. Educação Inclusiva: com os pingos nos “is”. Porto Alegre: Mediação, 2004.

CHAN, T. W.; KOO, A. Parenting style and youth outcomes in the UK. European Sociological

Review. Oxford, v. 27, n. 3, 2011. Retrieved April 11, 2018, from http:// www.esr.oxfordjournais.

org

DARLING, N. Parenting style and its correlates. Parenting style and its correlates.

ERIC/EECE Publications Digests, 1999. Retrieved April 9, 2018, from http://ericeece.org/pubs/

digests.html

DARLING, N.; STEINBERG, L. Parenting style as context: An integrative model. Psychological

Bulletin, v. 113, p. 487-496, 1993.

DORNBUSCH, S. M.; RITTER, P. L.; LEIDERMAN, P. H.; ROBERTS, D. F.; FRALEIGH, M. J. The relation

of parenting style to adolescent school performance. Child Development, v. 58, 1244-1257, 1987.

HABENICHT, D. How to Help Your Child Really Love Jesus. Hagerstown, MD: Review and Herald

Publishing Association, 1994.

LAMBORN, S. D.; MOUNTS, N. S.; STEINBERG, L.; DORNBUSCH, S. M. Patterns of Competence and

Adjustment Among Adolescents from Authoritative, Authoritarian, Indulgent, and Neglectful

Families. Child Development, v. 62, p. 1049-1065, 1991.

MACCOBY, E.; MARTIN, J. Socialization in the context of the family: Parentchild interaction. In:

HETHERINGTON, E. M. (Org.). Handbook of child psychology, v. 4. Socialization, personality, and

social development. New York: Wiley, 1983.

PIAGET, J. A equilibração das estruturas cognitivas. Rio de Janeiro: Zahar, 1975.

PIAGET, J. Epistemologia Genética. São Paulo: Martins Fontes, 1990.

PIAGET, J. Psicologia da Inteligência. Rio de Janeiro: Zahar, 1983.

PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A psicologia da Criança. Rio de Janeiro: Ed. Bertrand Brasil S/A, 1990.

REPPOLD, C. T.; PACHECO, J.; BARDAGI, M.; HUTZ, C. S. Problem Prevention of Behavior and

Development of Psychosocial Competences in Children and Adolescents: An Analysis of

Educational Practices and Parental Styles. In HUTZ, C. S. (Org.). Situations of risk and vulnerability

in childhood and adolescence: Theoretical aspects and intervention strategies. São Paulo: Casa do

Psicólogo, 2002.

SALTINI, C. J. P. Afetividade e Inteligência. Rio de Janeiro: DP & A, 1999.

VYGOTSKY, L. A Formação Social da Mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos

superiores. São Paulo: Martins Fontes, 1994.

VYGOTSKY, L. Fundamento da defectologia. Ciudad de La Habana, Cuba: Editorial Pueblo y

Educación. Obras completas, Tomo V, 1995.

VYGOTSKY, L. A Construção do Pensamento e da Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

VYGOTSKY, L. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

VYGOTSKY, L. Thought and language. Cambridge, MA: MIT Press, 1986.

WHITE, E. Education. Boise, Idaho: Pacific Press Publishing Association, 1903.

WALLON, H. As Origens do Pensamento na Criança. São Paulo: Manole, 1989.

WALLON, H. Do Ato ao Pensamento. In: WEREBE, M. J. G.; NADEL-BRULFERT, J. (Org.). Henri

Wallon. São Paulo: Ática, 1986.

Published

2023-03-31

How to Cite

Braga Chaves, Érica C. (2023). UMA PROPOSTA INTEGRATIVA ENTRE PIAGET, WALLON, VYGOTSKY E BRONFENBRENNER, PARA APERFEIÇOAMENTO DOS ESTILOS PARENTAIS NO DESENVOLVIMENTO INTELECTUAL E FORMAÇÃO EMOCIONAL. Revista Formadores, 16(1). https://doi.org/10.25194/rf.v16i1.1628